Äldre
Språk och kommunikation
Konsten att fånga lärandet i stunden
Syfte – Varför?
En eftermiddag under mellanmålet kom några barn in i ett samtal kring mumier som några av dem hade sett i en film. De ställde då frågan till mig vad en mumie egentligen var och jag började fundera vad jag skulle svara dem. Det blev något i stil med: En mumiefierad död människa (ofta kungar) som levde för länge sedan i Egypten och begravdes i pyramider. Ja, jag vet att det säkerligen finns säkert flera andra förklaringar, fakta och svar men det är inte alltid så lätt att svara barnen i ögonblicket då frågan kommer. Här skulle också det kunnat sluta och barnen efter att ha ätit upp smörgåsen på mellanmålet gått vidare och fortsatt sin lek om att de var mumier om inte nästa fråga också hade kommit… Hur ser en pyramid ut?
Ja, det går ju att rita upp på papper och förklara för barnen men där och då dök det upp en annan idé i mitt huvud då jag inte heller har sett någon pyramid på riktigt så tänk om… Vi skulle åka dit?!
Mål i Lpfö 18 – Vad?
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- förmåga att använda och förstå begrepp och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
- förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.
Tillvägagångssätt – Hur?
Sagt och gjort så kopplade vi upp lärplattan tillsammans med projektorn och via Google Earth så begav vi oss dit till Kairos pyramider. Tillsammans med att söka information på Wikipedia och ta del av andra människors besök där på youtube blev det en helt otrolig reseupplevelse från förskolegolvet.
- Vi skrev in vart vi önskade åka och reste till Egypten och dess pyramider.
- Väl där på plats tittade vi på bilder på olika pyramider och vad de hette.
- Vi gick ner på ”street wiew” och fick känslan av att befinna oss på platsen.
- Vi kunde klicka på de små kvadraterna och då få fram fakta om var vi var.
- Vi kunde följa med på en guidad tur inuti pyramiderna.
Reflektion och analys
Hur en pyramid såg ut inuti hade varken jag eller barnen någon aning om eftersom ingen av oss hade varit där. Barnens och mina ögon var stora som tallrikar när vi följde med in i pyramidernas fantastiska värld. Vi gick genom mörka, trånga, smala gånger, nedför trappor och allt längre in i pyramiderna. Vår resa dit väckte mängder av följdfrågor hos barnen kring varför, vad och hur. Därför gick vi vidare och sökte upp kunskap på unga fakta. Där kunde vi tillsammans finna en del svar på barnens funderingar kring pyramider.
Det blev en spännande undervisningstillfälle för både mig och barnen och det var enormt roligt att få dela denna stund med barnen. Det är inte alla dagar man har ynnesten att få åka ner till Kairos pyramider men med stöd av olika digitala verktyg och redskap är det fullt möjligt idag.
Leken med mumier fortsatte barnen med, men nu blev det också ett nytt fokus att både rita, skapa, bygga och konstruera pyramider i olika material.
Kommentarer