Yngre

Språk och kommunikation

Föregående tips Nästa tips

Ett matematiskt blöjbyte

Syfte – Varför?

Att stimulera och utmana barnen i sin begreppsbildning, genom matematisk kommunikation vid blöjbytet.

Mål från Lpfö 18 – Vad?

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
  • förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.

Tillvägagångssätt – Hur?

  • När det är dags att byta blöja, berätta för barnet antingen att blöjan ser tung ut eller referera till tiden, nu ska vi byta blöja för sen ska vi gå ut, sova osv.
  • Passa på att räkna allt som går att räkna, trappsteg på stegen eller tiden det tar att hissa upp skötbordet mekaniskt. Räkna strumpor, figurer på blöjan eller kanske på skötrummets mobil om en sådan finns.
  • Ange ordningstal, nu tar vi av första strumpan sedan den andra.
  • Benämn begrepp för läge eller rörelse i rummet, Lägg dig ner och så upp med rumpan. Jag lägger dina kläder här framför, bakom eller bredvid.
  • Prata om vad som hänt under dagen eller det som ska komma.
  • Hur känns blöjan tung eller lätt? Kissat mycket eller lite?
  • Ny blöja, var finns blöjorna? Benämn! Är där många blöjor? Få blöjor?

Reflektion och analys

Vad du som lärare väljer att uppmärksamma och benämna under blöjbytet måste styras av barnet, situationen och de förutsättningar som finns i ert skötrum. Matematiken finns där! Se den uppmärksamma den och kommunicera den tillsammans med barnet. Blöjbytet ger en unik situation av en till en tid, ta vara på denna tid! Låt blöjbytet få utrymme. För er som är intresserade av att läsa mer: Blöjbytets matematiska möjligheter – Pedagogisk kommunikation i skötrummet.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy